• Trainee ved et tilfælde...

  • Jacob Langkjær Davidsen har gennemført GiLyds 3-årige trainee-forløb. Vi har lavet et interview med ham for at høre lidt om, hvordan han synes, forløbet har været.

     

    Så er du lige blevet færdig med dit tre-årige trainee-forløb?

    Ja, det er er godt nok gået stærkt

    Og tillykke med din ansættelse som tonemester i GiLyd.

    Tak!

    Hvordan startede du på GiLyd?

    Jeg havde været på højskole og modtaget Pro Tools-undervisning i musikindspilning i et semester.

    Men min kæreste boede i København, og derfor flyttede jeg også til København. Der fandt jeg ud af, at jeg ville lave lyd til billeder, fordi jeg syntes, det var mere spændende og udfordrende. Jeg startede på Københavns Tekniske Skole som film- og tv-tekniker. Desværre var der kun ca. 45 minutters undervisning om lydoptagelse på ca. tre måneder.

    Resten af undervisningen var billeder?

    Det var mest videoredigering, kamera og lys, og det interesserede mig ikke rigtig. Så snakkede jeg med en af mine lærere, som foreslog mig at ringe til Henry (direktør og medejer af GiLyd), fordi de udelukkende arbejder med lyd. Jeg vidste godt, at der var nogle, der levede af at lave lyd, men tænkte, at man skulle gå på Filmskolen først. Så jeg gjorde ikke rigtig mere ved det. Men under mit grundforløb så jeg ved et tilfælde en elevproduceret dokumentarfilm, hvor Henry blev interviewet om at arbejde med lyd. Der forklarede han, hvad han lyttede efter, og hvordan det var at lave lyd til billeder. Det syntes jeg var helt fantastisk, og det gav mig virkelig blod på tanden!

    Derefter ringede jeg til Henry flere gange, men han ikke havde tid, men pludselig fik jeg fat på ham. Vi aftalte et møde og snakkede om lyd, og om hvad jeg havde lavet, som jo mest var musik. Han fortalte mig, at musik bare var en lille del af det samlede lydbillede til en film, og at jeg ikke decideret kom til at lave musik på Gilyd. Det overraskede mig lidt, men det gjorde mig ikke så meget, kan jeg huske… Jeg syntes, det andet var super spændende.

    Senere fik jeg et opkald fra Linda (Gilyds daglige leder og koordinator), som sagde, at de havde besluttet, at de gerne ville have, at jeg startede som trainee. Så smed jeg alt, hvad jeg havde i hænderne og startede på GiLyd. Jeg var helt på røven og forstod ingenting, og jeg fik en iPhone, frokostordning og uddannelsespulje til rådighed! Fagre nye verden... Og så var Gugge der jo også (direktør og medejer af GiLyd) Jeg IMDB’ede ham og fandt ud af, at han havde lavet lydsiden til mange af de danske film, jeg havde set. Jeg  var helt overvældet og tænkte bare på at klare den første tid, for man er jo på prøve de første tre måneder. Så gik tiden, og jeg fandt ud af, at alle var skidesøde, og at det slet ikke var så farligt.

    Siden da er jeg bare blevet sendt ud på de mest vanvittige opgaver i løbet af de her tre år. Jeg startede lige så stille op, men fordi jeg viste interesse, blev de ved med at smide på mig for at styrke mig(?). I slutningen af mit andet år mixede jeg Koldbøttefabrikken (dansk spillefilm om livet på et psykiatrisk hospital). Jeg fik syv uger til det og var stort set alene om det. Det var helt vildt.

    Det må have været lidt svedigt?

    Det var det også, og undervejs var der momenter med dødsangst og panik. Jeg havde aldrig lavet noget, der var over 20 minutter. Det har var en fullblown biograffilm i 5.1. Det var skræmmende, men jeg gjorde det.

    Har der været andre perioder, hvor du har haft travlt? Har der været mange forskudte arbejdstider?

    Når man er på optagelse, er der en sluttid i et dagsprogram, men man stopper ikke altid, fordi klokken er fem. Det kan godt trække meget ud. I forgårs havde jeg f.eks. en optagedag på 10 timer, men det blev til 14 timer, inden jeg kunne gå hjem. Så har jeg også haft mange interessetimer, hvor jeg sidder for mig selv eller sidder og kigger med, når andre arbejder: At få lov til at sidde med og få tips fra de andre er noget af det fedeste. En ting, er, hvad de fortæller os, en anden ting er at se dem bruge det i praksis . De har perfektioneret deres håndværk gennem mange år. Her taler jeg primært om de ældre tonemestre. De kommer fra den tid, hvor lyden var på bånd. Det betyder, at de har lært, at alt skal være helt i orden og tjekket fra start af. Man kunne ikke gå tilbage ved at trykke “undo”. Det har de taget med over i den digitale verden. Det synes jeg er fedt, og det ser jeg meget op til.

    Hvordan er det med lønnen?

    Jeg var på SU, før jeg startede, så jeg var ligesom vant til det. Hvis man vil det nok, så betyder det ikke så meget.

    Men du har lært meget?

    Jeg har lært helt vanvittigt meget.

    Der er ikke nogen garanti for, at man kan fortsætte på GiLyd bagefter, men det virker, som om der er gode muligheder for at få arbejde andre steder bagefter.

    Ja, man bliver rustet til at håndtere alle mulige og umulige opgaver, fordi de tilrettelægger ens uddannelsesforløb sådan, at man prøver det hele eller i hvert fald snuser til det hele. 

    Jeg er så blevet specielt glad for optagedelen og har brugt rigtig meget tid på at blive god til det. Det troede jeg ikke, jeg skulle, da jeg startede, men Mikkel Furbo og Morten Holsted tog mig under deres vinger og tæskede mig igennem og de tæsker stadig... ha-ha-ha!

    Jeg synes, der er en god holdning med, at man hjælper hinanden. Der er ikke nogen, der taler ned til en, fordi der er noget, man ikke ved eller forstår. Er det også din oplevelse?

    Ja, hvis man tør råbe op om, at man behøver hjælp, så er den der. Der bliver ikke set ned på en. Tværtimod. Vi kan hjælpe hinanden på kryds og tværs. Det gør også, at man får et bedre slutprodukt.

    Det er ikke ligesom i andre håndværksfag, hvor man skal stå til ansvar for en mester. Man er mere sammen i et flow. Der er ikke så meget hierarki.

    På den måde minder det vel lidt om at spille musik?

    Ja, det er en meget god sammenligning.

    Er der noget, du vil tilføje?

    Ja, at man skal starte med et åbent sind - som en åben bog og suge til sig. Jeg troede, jeg vidste en masse, da jeg startede. Det blev hurtigt manet til jorden - selv om jeg havde taget et højskoleophold og siddet i et par år og lavet musikproduktioner. Der er en helt anden tilgang til at lave lyd til billeder end f.eks. musik, og det er værd at have med, at man ikke skal være forudindtaget. Man skal heller ikke være for indgroet i sine rammer. Jeg følte allerede, at jeg havde rykket mig 300 procent efter den første uge, og så bliver man arbejdsskadet, hvad lyd angår. Man bliver meget opmærksom på film- og tv-lydsider, og man finder ud af, hvor meget arbejde der ligger i at lave noget, der lyder ordentligt.